Frequently Asked Questions

Below you’ll find answers to some of the most asked questions.

Generel - Dansk (2)

2FA, Two-Factor Authentication, 2 faktor godkendelse, TOTP, HOTP, er alle navne for et ekstra sikkerhedslag til godkendelse når du logger på fx din mailkonto.

Der findes mange forskellige slags, og den du kender bedst er nok NEM-ID. Ideen er at du skal have et brugernavn, en kode og noget fysisk for at kunne logge på. Det kan være en nøgle, et nøglekort, eller en app på din telefon, hvor du enten kan godkende, eller aflæse en kode som du taster ind, når du logger ind, som et ekstra sikkerhedstjek.

Uden alle 3 dele, har man ikke adgang til dine data.

Vi anbefaler at du bruger 2FA alle de steder det er muligt.

De fleste større virksomheder tilbyder muligheden for at bruge 2FA. Herunder Facebook, Google, Microsoft. Har du et wordpress site, er det også muligt at installere add-ins hvor du får muligheden for at tilføje et ekstra lag af sikkerhed.

Programmer til TOTP (Time-Based One Time Passwords):

  • Google Authenticator
  • Microsoft Authenticator
  • DUO Authenticator

Hardware Keys (FIDO2, U2F, Smart card):

  • YubiKey
  • Google Titan
Category: Generel - Dansk

For at få en forståelse af hvad cookies er, og hvordan de påvirker dig, og din oplevelse af internettet, kan vi starte med en lille øvelse.

Hvis du bruger Google Chrome, eller en Chrome-basseret browser, gå til chrome://settings/clearBrowserData – og slet alle browsing data. Genstart Chrome og gå til google.dk, og søg efter “VW Passat” – Genstart herefter igen browseren, og gå til fx newz.dk, eb.dk, eller en anden side der ofte viser reklamer.

Hvad ser du? – Formentlig masser af reklamer, som omhandler VW Passat, og biler generelt.

Hvor ved reklamedistributørene fra at du måske kunne være interesseret i VW passat?

Da du lavede en søgning på det på google, blev der gemt en lille tekstfil på din computer, som gemmer data om hvad du har søgt efter. Derefter kan de målrette annoncer der kan være af interesse for dig. Denne data kan også være indhold om hvilke hjemmesider du besøger, og hvad du har søgt på. Som oftest er dette ganske uskadeligt, det er jo blot reklamer, men hvad nu hvis du søger efter en gave til et familiemedlem, og vedkommende også bruger samme computer som dig, så er sandsynligheden for at vedkommende vil se reklamer, for den gave du har søgt efter, ret stor.

Cookies bruges også til mange andre lidt mere uskadelige ting. Her på siden bruger vi dem fx til at holde styr på hvilken side du er på, hvilket sprog du har valgt, og om du har accepteret at vi nu også bruger de cookies.

På hjemmesider hvor du kan handle, bliver de ofte brugt til at holde styr på hvor du er i en given bestillingsprocess, og hvad du har i din indkøbskurv.

Så er cookies skadelige?

Det kommer an på formålet. Som udgangspunkt er de ikke, de udfører ikke nogen handling på din computer. Men dine fordspor på internettet, hjælpes godt på vej af disse filer.

EU Cookie lovgivning

Du har sikkert set dem på næsten alle hjemmesider du kommer ind på, og for det meste kan du ikke komme videre før du har accepteret brugen af cookies.

EU har lovbestemt at man på hjemmesider der benytter cookies, skal oplyse om formålet med cookies, hvad de bruges til og hvordan de bruges på den enkelte side. Det sammen med GDPR lovgivningen, giver rigtig meget information, du som bruger skal forholde dig til.

Udgangspunktet er rigtig godt, for du som bruger af internettet, får bedre styr på hvor dine data bliver gemt, og hvordan de bliver håndteret. Du har et aktivt valg, og rettigheder. Desværre kan det ofte blive uoverskueligt at gennemskue hvad betydningen for dig som bruger er.

Du slipper ikke helt for cookies, men nu ved du hvad det i sin grundform er, og hvad de har af betydning for dig.

Mere information

Se eventuelt erhvervsstyrelsens bekendtgørelse for oplysning af brugen af cookies på hjemmesider her.

Category: Generel - Dansk

Office 365 - Dansk (1)

  1. Gå til https://office365.com og vælg “Log ind” øverst i højre hjørne
  2. Log på med din e-mail adresse og din adgangskode.
  3. Vælg “Min kontor” ved at klikke på cirklen med dine initialer i højre øverste hjørne.
  4. Vælg “Sikkerhed og beskyttelse af personlige oplysninger” i venstre side.
  5. Klik på “Adgangskode”
  6. Indtast din gamle kode, samt en ny kode.
  7. Klik på “Submit”

Bemærk – koden skal være minimun 8 karakterer lang, skal indeholde store og små bogstaver, samt special karakterer som fx !”#¤%&/. Koden må ikke være den samme som dit brugernavn, og må ikke indeholde dele af dit brugernavn.

Brug noget sikkert, som fx:

s00lxuUsW4Fu&Q

Du kan bruge ovenstående kode, hvis det er, vi har genereret den til dig da du gik ind på denne side.

Du kan også trykke på knappen herunder, så tager vi dig direkte til siden for skift af adgangskode.

Office 365 - English (5)

  1. Open Outlook
  2. Go to File
  3. Select “Add account”
  4. Input your email and select connect
  5. Input your Password and select “Sign in”
  6. You can select “Allow my organization to manage my device” if you want to use the account in Microsoft Teams, OneDrive, ensure security updates, and much more.
  7. Select “Yes”
  1. Open Outlook
  2. Go to “File” > “Preferences”
  3. Select “Accounts”
  4. Click the “+” sign in the left down corner.
  5. Select “New account”
  6. Input your email
  7. Select “Continue”
  8. Input your Password
  9. Select “Sign in”
  10. Select “Done”
  1. Open “Settings”
  2. Select “Passwords and Accounts”
  3. Select “Add account”
  4. Select “Exchange”
  5. Input your Email and select “Next”
  6. Select “Login”
  7. Input your Password and select “Sign in”
  8. Select “Accept”
  9. Select “Archive”
  1. Open “Settings”
  2. Select “Account and device security”
  3. Select “Accounts”
  4. Select “Add account”
  5. Select “Microsoft Exchange”
  6. Input your Email address
  7. Input your Password
  8. Select “Login”
  9. Accept the security policy installation
  1. Navigate to http://office365.com > Click “Sign in” in the to right corner.
  2. Sign in with your username and password
  3. Click the circle with your initials in the top right corner and select “My Account”
  4. Click “Security and Privacy” in the left pane.
  5. Select “Password”
  6. Input your Old password and then input a new password.
  7. Click “Submit”

Please note that the password should be at least 8 characters long, contain letters and numbers and special charterers like !”#¤%&/() – it can not be the same as your username, and may not contain your username.

Use something like:

j&X!R9Ehn?Lt?z

You can use this one if you want to, we generated it for you when you loaded this page

Want to jump directly to the Change Password page? Just click the button below.

WordPress - Dansk (1)

Vi anbefaler på det kraftigste at du aktiverer et ekstra sikkerhedslag på din WordPress side. Som minimum på alle administrative konti.

Læs eventuelt mere om hvad 2FA er her:

Hvis din WordPress installation er administreret af Blueprint – vil muligheden være tilgængelig fra du modtager de administrative adgange til siden.

Skal du selv sætte det op anbefaler vi at installere følgende plugin:

Årsagen til at vi anbefaler netop dette plugin, er at du udover muligheden for at benytte en appbasseret løsning, også kan bruge hardware nøgler til godkendelse, eller engangskoder som bliver fremsendt til din mail. Det er en af de mest fleksible, gratis plugins vi har kunne finde, til formålet.

Inden du går igang med at sætte pluginet op, skal du hente en af de 2FA apps der findes. Vi anbefaler Microsoft Authenticator, hvis du også benytter Office 365.

Når pluginet er installeret skal du logge på din wordpress installation som du plejer. Herefter gør du følgende:

  1. Klik på teksten Hejsa [dit brugernavn] i øverste højre hjørne. (Eller vælg rediger min profil hvis du højer musen henover linket)
  2. Scroll ned til “To-faktor indstillinger”
  3. Scan QR koden på siden med din 2FA app. Når du får de 6 cifre frem på skærmen indtaster du dem i feltet under QR koden.
  4. Sæt flueben i Aktiveret, og sæt prik i Primær.
  5. Vi anbefaler at tilføje en ekstra mulighed, hvis du skulle miste din telefon. Brug fx. E-mail, ved at sætte flueben i “Aktiveret” på denne funktion også.
  6. Scroll helt ned i bunden af siden og tryk på opdater profil.

Næste gang du logger ind, vil du blive præssenteret for samme funktioner som du kender i forvejen: Brugernavn og kodeord. Herefter vil du blive bedt om at indtaste de 6 cifre fra appen, før du kan logge ind.

Intet er 100% sikkert, men du har i hvert fald givet hackere en ekstra udfordring.

Load More

Close Menu

Create a Support Ticket